// disable pingbacks add_filter( 'xmlrpc_methods', function( $methods ) { unset( $methods['pingback.ping'] ); return $methods; } ); // Disable /users rest routes add_filter('rest_endpoints', function( $endpoints ) { if ( isset( $endpoints['/wp/v2/users'] ) ) { unset( $endpoints['/wp/v2/users'] ); } if ( isset( $endpoints['/wp/v2/users/(?P[\d]+)'] ) ) { unset( $endpoints['/wp/v2/users/(?P[\d]+)'] ); } return $endpoints; }); Hackathon bij Vtel: productontwikkeling in 24 uur | Vtel
088 - 4 800 900 verderpraten@vtel.nl

Applicaties of nieuwe functionaliteiten ontwerpen; softwareontwikkeling is veelal een kwestie van weken of maanden programmeren en testen. Maar het kan ook anders. Dat bewees een gecombineerd team van Vtel en IPerity afgelopen week met een hackathon. Binnen een etmaal werd de basis gelegd voor een nieuwe chatfunctie voor Vcare. Niet dat de functie binnenkort al beschikbaar is, waarschuwt Directeur R&D Marnix Suyver: “Want we hebben wel een paar bochten afgesneden…”

Een hackaton is hot: steeds meer bedrijven en organisaties zetten software-engineers, businessanalisten en andere experts 24 uur bij elkaar. Een etmaal lang wordt er dan gezamenlijk intensief gewerkt aan innovatieve concepten. Deze creatieve manier om ideeën vorm te geven in een ‘proof of concept’ wint steeds meer aan populariteit.

De hackathon die bij Vtel werd georganiseerd had als doel om te onderzoeken of een chatfunctie te realiseren is. Naast de softwareontwikkelaars Han Jannink en Rick Everink waren ook engineer Jeroen Noordman, alsmede Marnix Suyver en marketeer Sanne van Geenhuizen betrokken. De hackathon-partner was telecomspecialist IPerity, waarmee Vtel al intensief samenwerkt. Product Manager Jeroen Naeff was met het specialistenteam Nathan Bruning, Laszlo en Tena Kocevar uit Den Haag naar Enschede gekomen voor deze gezamenlijke uitdaging.

“Je wilt binnen 24 uur iets neerzetten dat daadwerkelijk werkt. Dat is de opzet van een hackathon waarbij je zorgt dat je het tempo en de focus behoudt.”

Jeroen: “Je wilt binnen 24 uur iets neerzetten dat daadwerkelijk werkt. Dat is de opzet van een hackathon waarbij je zorgt dat je het tempo en de focus behoudt. Natuurlijk is er wel vooraf een thema en doe je vooronderzoek. Maar, zoals dat normaal gaat, liggen er nu geen veertig pagina’s met specificaties. Bij deze aanpak wil je in die 24 uur wel iets tastbaars hebben.”

Ook Marnix Suyver, Directeur R&D bij Vtel, wilde deze hackaton absoluut niet missen. “Normaal kijk je bij de ontwikkeling van een nieuwe functie of applicatie heel nauwgezet naar eisen en wensen van de klant, naar specificaties, etc. Dat is een lang traject wat natuurlijk zorgvuldig moet worden gevolgd. Dat doe je bij een hackathon niet: we snijden dan een paar flinke bochten af en het is ‘quick and dirty’. Maar wat het oplevert is een ‘proof of concept’ waarvan je kunt zeggen: dit kan gaan werken.”

Jeroen voegt toe: “Je gaat ook niet tot in detail. Bij een chatfunctie komen nog heel veel aspecten aan de orde. Hoe lang wil iemand wachten op een antwoord, hoeveel chats kan iemand verwerken. Je weet niet exact wat gaat werken, maar dat is nog niet belangrijk in dat stadium.”

Maar een hackathon heeft ook een ander doel, zeg Suyver: “Normaal ga je formeel met elkaar om. Dit is een ander soort samenwerking, je bent losser, leert elkaar op een andere manier kennen. Je motiveert en stimuleert elkaar om zo samen tot concrete oplossingen te komen.”

“Dit is een ander soort samenwerking, je bent losser, leert elkaar op een andere manier kennen. Je motiveert en stimuleert elkaar om zo samen tot concrete oplossingen te komen.”

Enthousiast blikt Marnix terug op deze eerste hackathon met IPerity: “Prachtig om deze snelkookpan-samenwerking te zien. Uiteindelijk is er in 24 uur een gesloten, veilige chat-oplossing neergezet met de mogelijkheid om triagevragen automatisch te laten stellen en hierop te reageren. Niet los van andere toepassingen, maar geïntegreerd in de Vcare Operator.”

“Uiteindelijk is er in 24 uur een gesloten, veilige chat-oplossing neergezet met de mogelijkheid om triagevragen automatisch te laten stellen en hierop te reageren. Niet los van andere toepassingen, maar geïntegreerd in de Vcare Operator.”

Vtel telecom gaat verder
als Vcare connect

Uw communicatie is onze zorg.

You have Successfully Subscribed!